Lokalen som varumärke

Förr gjorde man reklam. Idag ska det byggas varumärken eller varumärkesplattformar. Gotland är ett tydligt och välkänt varumärke. Många säger exakt samma sak om sin vistelse på denna unika ö. ”Det är som att komma utomlands” eller ”det är så annorlunda”, ”det finns så mycket att göra”. Visst är det speciellt och visst är det fantastiskt på många sätt. Jag har haft förmånen att vistas på Gotland i eget hus sedan -96 och jag blir bara mer och mer fäst vid havet, raukarna, tallarna, ljuset och människorna.

På gott och ont har det skett otroligt mycket på de fjorton åren sedan vi började bygga vår första stuga. I Rute socken på nordöstra Gotland fanns egentligen ingenting av turism eller annan kommersiell verksamhet. Trakten var avfolkad sen stenindustrin lagts ner. Militären var också under avveckling. Kvar fanns en bevakad radarstation, men det var nästan allt. Ett antal bönder, en fiskare och ett litet charmigt hembygdsmuseum var de mest påtagliga undantagen.

Sedan hände något. Det byggdes varumärken. Först ut var hotellet på Furillen som blivit världsberömt. Senast omnämnt i New York Times nästintill som världsarv tillsammans med vårt oslagbara stenugnsbageri. Det hjälper naturligtvis till att kändisar som Håkan Nesser bosätter sig på Furillen. Att Björn Ulveus ville. Att Zlatan och Henke också varit där och så vidare. Så bygger man ett varumärke.

Eller som Rute Stenugnsbageri som smygstartade för några år sedan och som fick en formidabel utveckling. Köer från morgon till kväll hela somrarna. Här har man bland annat fått hjälp av bloggaren Alex Schulman som varje morgon suttit med sitt kaffe som portvakt till bullarnas paradis. Schulman har inte missat ett enda tillfälle att hylla detta bageri, helt rättvist förstås, och därmed stärks även deras varumärke. Det är tydligen så här det går till nu för tiden. Ingen reklam behövs. Det sköter andra media gratis (eller har Schulman fri fika?).

Även i fastighetsbranschen byggs det varumärken. Men här kan man använda sig av andra metoder. Hyresgästerna profilerar sin verksamhet genom lokalernas utformning i syfte att tydliggöra sina verksamheter, både externt och internt. Kunder ska känna att de kommer till ett unikt företag och personalen likadant. Men det här är inget nytt. Ett bra exempel från slutet av 70-talet är Canon-huset i Sätra. Ett hus som fortfarande känns modernt och unikt. Här designades huset som en kamera med kameralins och avtryckare, en mycket tydlig koppling till företagets verksamhet. Just nu står detta speciella hus utan hyresgäster. Kanske dags för lite kreativ användning? Finns det inget företag som kan dra nytta av de styrkor som finns?

Eller är det ett exempel på faran med alltför tydlig profilering? Kan ett hus eller en lokal bli så sammankopplad med en hyresgäst, ett varumärke, att ingen annan vill sitta där?

Trenden att nyttja verksamhetslokalerna för varumärkesbyggande fortsätter dock och verkar få allt större betydelse. Det är viktigt att ha en tydlig profil i allt mediabrus och att finna nya sätt att marknadsföra sig. Alltifrån att använda färgen på företagets logga i inredningen till mer avancerade inredningslösningar. Förresten, det där med att använda färgen från loggan, är det någon som förstår sambandet när väggen väl är målad?

Det är självklart att man ska använda sig av utformningen av lokalerna om man har möjlighet, och det är väl som med allt annat, anlitar man någon som kan, så blir resultatet alltid bättre. Vilken tur då att det finns ett antal duktiga arkitekter som kan vara behjälpliga med kreativa idéer. Själv har jag samarbetat med några inredningsarkitekter som på ett strålande sätt designat lokaler åt till exempel en vinimportör, ett rederi, en bank och en skola. Resultatet har blivit mycket personliga lösningar som alltid bidragit till ett starkare och tydligare varumärke. Utan reklam eller PR. En trevligare och mer stimulerande arbetsmiljö har man fått på köpet.

Error thrown

Call to undefined function mysql_real_escape_string()